mandag 14. februar 2011

Julen

Jippi, jeg har fått lurt ut bildene fra mobilen og heldigvis så var det noen fra jula. Så da kan jeg blogge om de allikevel! Here we go!

Desember kom og det var på tide å begynne på julekalenderen som Beste hadde kjøpt. Det var stor stas!

Så begynte vi på julebaksten. Jeg bakte ganske mye å år for det eneste mamma ønsket seg til jul var florentiner så da bestemte jeg meg for å lage masse forskjellige julekaker og pakke det i forskjellige esker og legge det i en stor kurv. Det samme fikk bestemoren min.
Til jul så bakte jeg:
pepperkaker og pepperkakehus. (første gang jeg laget deigen selv)
Delfiakake. (Jeg laget to for da fikk mamma og bestemor en halv hver.)
Kakemenn
Havreflarn
Florentiner
Risboller
cornflakesboller
kokkosmakroner
Kromkaker. (første gang jeg laget det så de ble litt rare...)
Brune pinner
Serinakaker
Berlinerkranser
Brente mandler
Minstenger
Melkerulldigg. (og noe som jeg ikke vet hva jeg skal kalle.Vi har laget det siden vi  var små. Det er en melkerull som vi legger en liten kule marsipan oppi og så trykker vi nedi en nonstop.)

Jeg hadde også tenkt å lage nøtteroser og colastenger men det rakk jeg ikke. :)
I tillegg til alt dette så fikk mamma og bestemor en sjokoladekake hver. favoritten til mamma. :) Hun ønsker seg den hver gang det er noe så den fikk hun til morsdagen også.

 Så laget vi pepperkakehus. Det var ganske mye dillearbeid med vinduene men det var ganske morro å lage fra bunnen av. :)
 Multitasking på høyt plan. Sambo ble veldig konsentrert når han tok melisen på :) Men så ble det veldig fint å!



Det var veldig skummelt å måtte knuse huset. Han trodde det skulle bråke så han holder seg for ørene.
 Det ble et utrolig dårlig bilde av det treet, men men. :)
 M syns det var litt ekkelt å ta i det glitteret.
Hæ? tar vi bilder nå?  Lillegutts første jul.

 Jegerpappaen viser frem dyresporene.

 Flott natur. Det er så deilig å være ute i naturen, men det blir ikke så ofte som jeg skulle ønske....
 .
 Og mer snø kom det!!!! Min favoritt årstid er vinteren og spesielt når snøen henger tungt på trærne og greinene henger ned mot bakken og hvis det i tillegg snør og alt her helt stille, eller når månen titter frem og alt blir magisk...
Før sambo reiste til Lofoten fikk vi feiret bursdagen hans. Da hadde vi kreps. kongekrabber og noe han kaller knipsere. Bitte små krepsdyr som heter trollhummer. De ligner på lus så de er himla ekle.Men resten var nydelig!

det var min "lille" oppdatering så nå tar jeg kvelden.

Natta.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar